Høgskulen på Vestlandet, Kronstad

50 år med fysioterapiutdanning i Bergen 

I 2026 fyller fysioterapiutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) 50 år. 15. januar inviterer HVL til seminar og feiring på Kronstad i Bergen.

Publisert Sist oppdatert
Kull nr. 1 ved Statens Fysioterapiskole Bergen (SFSB), 1976.

«Alle som har et forhold til fysioterapeututdanningen i Bergen, enten som arbeidsgivere, praksisisveiledere, tidligere eller nåværende studenter er hjertelig velkomne», skriver HVL på sine nettsider.

Meld deg på her.

3000 fysioterapeuter - så langt

15. januar 1976 ønsket Statens Fysioterapiskole Bergen (SFSB) studentene på Kull 1 velkommen til lokalene i Møllendalsveien 6. 

Lokalene skulle være midlertidige, men viste seg å bli permanente frem til utdanningen ble samlokalisert med resten av Høgskolen i Bergen på Kronstad i 2014. 1. januar 2017 ble Høgskolen i Bergen slått sammen med høgskolene i Førde og Stord/Haugesund og ble til Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Her har så langt rundt 3.000 fysioterapeuter blitt utdannet ved Bachelor i Fysioterapi.

Fra Kristiansand til Kirkenes

Da utdanningen i Bergen ble etabler i perioden 1975-76, fantes det fra før to fysioterapiutdanninger i Norge: Mensendickskolen, og Statens Fysioterapiskole, begge i Oslo.

Den første staben ved Statens Fysioterapiskole Bergen (SFSB), 1976.

– Det var viktig for daværende rektor for fysioterapiutdanningen, Jorunn Nerby Vannes, at utdanningen ved Høgskolen i Bergen skulle bli annerledes enn de to eksisterende, sier Unni Vågstøl, emerita ved Institutt for helse og funksjon, HVL.

Et mål var å utdanne fysioterapeuter til hele landet, også til distriktene, der det ikke fantes sykehus.

– De første årene hadde vi praksisplasser fra Kristiansand til Kirkenes, og alt imellom, bortsett fra Oslo og nærliggende kommuner. Visjonen var fysioterapi til folket, ikke folk til fysioterapeuten, forteller Vågstøl.

Ansett som radikal

I tillegg til praksisfeltet, skilte bergensutdanningen seg fra de to andre ved å vektlegge kommunefysioterapi, og det som vi i dag kjenner under begrepet folkehelse.

Unni Vågstøl, emerita ved Institutt for helse og funksjon, HVL.

– I Bergen prioriterte rektor Vannes sosialpedagogiske metoder, samfunnsvitenskapelige perspektiver, ergonomi, helsefremmende og forebyggende arbeid. Barn og eldre ble også viktige fagområder. Utdanningen ble ansett som radikal, både når det gjaldt innhold/faglige ressurser og pedagogikk, sier Vågstøl.

Fag, dans og historie

Tema for jubileumsseminaret i januar er «Fysioterapi i bevegelse gjennom 50 år». Det vil bli korte, faglige innlegg ved både tidligere og nåværende studenter, innlegg om utdanningens historie, enkel lunsj og pausemat, samt kunstneriske innslag med Terpsichore Dansekompani, der både nåværende og tidligere studenter er og har vært aktive.

Se programmet for dagen her.

Powered by Labrador CMS