Barn med CP: Forbedringspotensial i primærhelsetjenesten

Forsker Hilde T. Myrhaug har i sin doktorgradsavhandling undersøkt karakteristika og effekt av intensiv trening til førskolebarn med CP, og foreldrenes erfaring med familiesentrerte tjenester i primærhelsetjenesten.

Publisert

Dette er undersøkt i en spørreskjemaundersøkelse, systematisk oversikt (SR) og en randomisert kontrollert studie (RCT). Intensiv trening ble identifisert som treningssesjoner mer enn to ganger per uke, daglig praktisering av hverdagsferdigheter eller som en kombinasjon. 

I pressemeldingen skriver Myrhaug at daglig målrettet praktisering av hverdagsferdigheter, som å gå, sitte, spise og leke hjemme og i barnehagen, øker frekvensen av trening og kan fremme læring av denne typen ferdigheter hos førskolebarn med cerebral parese (CP). Intensiv trening på PTØ-kurs over tre uker syntes å gi liten tilleggseffekt til vanlig trening, sammenliknet med venteliste og vanlig trening på hverdagsferdigheter hos barn fra tre til seks år med CP. Dette kan skyldes at barna trente ofte hjemme og i barnehagen, mens de stod på venteliste eller etter at de hadde vært på PTØ-kurs. Foreldrene rapporterte at de i liten grad fikk generell informasjon av helsepersonell i primærhelsetjenesten om CP diagnosen og behandlingsalternativer.

Forbedringspotensial

SR'en viste liten eller ingen forskjell mellom intensiv trening sammenliknet med vanlig trening eller sammenliknet med en annen intensiv trening. Både spørreskjemaundersøkelsen og RCT’en viste at barna ofte trente på hverdagsferdigheter hjemme og i barnehagen.

Avhandlingen foreslår at to til tre treningssesjoner per uke uten hjemmetrening neppe kan defineres som intensiv trening. Foreldrene til førskolebarn med CP rapporterte at primærhelsetjenesten har forbedringspotensial med tanke på å møte familiens behov om informasjon og deltakelse i beslutninger. Resultatene er usikre på grunn av få deltakere i RCT’en og lav svarprosent i spørreskjemaundersøkelsen.

Tinderholt Myrhaug disputerer 21.august ved Medisinsk Fakultet, Universitetet i Oslo. 

Powered by Labrador CMS