Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens mening.

- Prioriter fysioterapeuter inn i skolehelsetjenesten, skriver Ingunn Skogseth-Stevens

Hvordan jobbe bedre sammen om en mer helsefremmende skole?

- Sørg for at kommunen har en solid tverrfaglig helsestasjons- og skolehelsetjeneste, og prioriter at fysioterapeuter i kommunen deltar i dette arbeidet, skriver Ingunn Skogseth-Stevens i denne ytringen. 

Skrevet av Ingunn Skogseth-Stevens, leder av faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi, Norsk Fysioterapeutforbund.

Folkehelsekonferansen arrangeres i disse dager i Kristiansand. Tematikken er “Vi prioriterer gode liv”, og “Vi inkluderer og implementerer”. Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi i Norsk Fysioterapeutforbund er sammen med Norsk Fysioterapeutforbund selvsagt representert. 

Innleggene er både mange og interessante, men jeg mener det er behov for å trekke frem en uutnyttet ressurs i folkehelsearbeidet: Skolehelsetjenesten, og laget rundt eleven!

Mat er viktig, men det handler om så mye mer

“Helsefremmende praksiser i skoler” heter en av sesjonene. Alle innslagene som presenteres omhandler mat i skole og SFO. Det er selvsagt viktig, men helsefremmende praksiser i skoler omhandler så mye mer. Her er det mye å hente for kommunene!

I likhet med helsesykepleiere og helsestasjonsleger jobber fysioterapeuter etter forskrift og nasjonal retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Forskriften sier at tilbudet skal inneholde helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid, og at skolehelsetjenesten skal bidra i undervisning i gruppe eller klasse i den utstrekning skolen ønsker det.

Laget rundt eleven 

Flere kommuner får til dette. Eksempelvis satser Trondheim kommune på “laget rundt eleven”, der skolehelsetjenesten møter skolen, psykisk helsehjelp og pedagogisk psykologisk tjeneste. Det etableres samarbeid med skolen på systemnivå for å avhjelpe utfordringer i skolehverdagen. I samarbeid med skolen kan dette bidra til et godt læringsmiljø, som samtidig er godt for helsa. Målet er at færre elever skal trenge individuell oppfølging, selv om mange fortsatt vil trenge det i tillegg.

Vi er en unik ressurs!

Barn er ofte henvist til fysioterapeut for ulike fysiske og psykiske helseplager, som også knyttes til skolefravær. Tiltakene er ofte sammensatte, og krever tverrfaglig innsats. Livet vi lever kommer til uttrykk gjennom kroppen. Fysioterapeuten er en unik ressurs i forhold til å bruke kroppen som innfallsvinkel for tiltak. Derfor er det viktig at fysioterapeuter er tilstede i skolen og bidrar med tilrettelegging for elevene i samarbeid med resten av laget rundt eleven.

For å lykkes med folkehelsearbeidet rundt barn og unge er vår klare oppfordring: Sørg for at kommunen har en solid tverrfaglig helsestasjons- og skolehelsetjeneste, og prioriter at fysioterapeuter i kommunen deltar i dette arbeidet! 

Det gjør veien kortere til å implementere tiltak for å skape en mer helsefremmende skole og et godt læringsmiljø for elevenes beste.

Powered by Labrador CMS