
Riksrevisjonen: Digital sjukehusoppfølging blir for lite brukt
Behov for sjukehustjenester kommer til å øke framover. Stortinget forventer at flere pasienter skal få tjenestene i eller nær hjemmet ved hjelp av teknologi. Likevel har mange sjukehus kommet kort i å ta teknologien i bruk, ifølge Riksrevisjonen.
– Mye teknologi for å flytte sjukehustjenester nærmere pasientene er klar, men den blir for lite brukt. Det er ikke tilfredsstillende, seier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen i en pressemelding, publisert på Riksrevisjonens nettsider.
Video, telefon og behandlingsprogram
Ifølge Riksrevisjonen har Stortinget over flere år forventet at man ved å ta i bruk ny teknologi og ulike former for digital hjemmeoppfølging i helsetjenestene skal bidra til å holde oppe et tjenestetilbud av god kvalitet, og bremse økningen i behovet for personell i primær- og spesialisthelsetenesten.
Digital hjemmeoppfølging kan være video- og telefonkonsultasjoner, nettbaserte behandlingsprogram og oppfølging via data fra pasienten eller medisinsk utstyr.
Kan redusere reisebelastningen
– Ved å bruke teknologien, kan sjukehusene redusere reisebelastningen for pasienter og gi dem et bedre tilpasset tilbud. Samtidig kan det være et svar på utfordringen med knapphet på helsepersonell og ressurser i årene som kommer, sier riksrevisoren i meldingen.
Teknologi åpner for samarbeid
– Ny teknologi åpner for mer samarbeid om pasienter mellom sjukehus og kommuner, heter det i meldingen fra Riksrevisjonen.
Men potensialet er ifølge Riksrevisjonen i liten grad utnyttet, selv om det finnes unntak:
– Det finnes gode eksempler på samarbeid. Erfaringer herfra er at mer integrert oppfølging mellom sjukehus og kommuner er positivt for pasientene. Det kan også føre til bedre samlet ressursbruk for samfunnet, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.