Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens mening.

Kjerstin Fet Vindenes: Psykomotoriske fysioterapeuter melder seg på som en del av tiltakspakken.

Psykomotorisk fysioterapi som tiltak mot sykefravær

Fastlege Kaveh Rashidi har nylig satt søkelys på sykemelding som en mulig bjørnetjeneste for enkelte pasienter. Han etterlyser istedenfor raskere og mer målrettede tiltak. Vi psykomotoriske fysioterapeuter støtter synspunkter, og melder oss på som en del av tiltakspakken.

Skrevet av Kjerstin Fet Vindenes, leder Norsk Fysioterapeutforbunds faggruppe for psykomotorisk fysioterapi.

Vi møter ofte pasienter som er slitne, trette og overveldet – særlig kvinner som føler at de ikke strekker til i hverdagen. Mange har kroppslige smerter som hodepine, tankekjør og symptomer som ligner angst. Langvarig overaktivering i nervesystemet kan gi slike reaksjoner, uten at det det nødvendigvis er snakk om en angstdiagnose.

Pasienter med sammensatte plager

Disse pasientene har ofte ignorert kroppens signaler over tid. Når hverdagen raser av gårde med jobb, familie og forpliktelse, blir det enkleste tiltaket å fortsette som før. Helt til det ikke går lenger. Gråtende på legekontoret med ønske om sykemelding er ofte et rop om hjelp. 

Gradert sykemelding gir bedre effekt

Vi ser at mange av disse pasientene trenger en pause, men ikke nødvendigvis full sykmelding. Gradert sykmelding gir mulighet til å jobbe med eksponering i det livet man faktisk skal tilbake til. Det er lett å forstå at kroppen roer seg hjemme, men like lett å se at jobbhverdagen raskt kan bli overveldende igjen.

Å jobbe med et aktivert nervesystem handler om å øve: kjenne etter, sette ord på følelser og reaksjoner, og utvikle verktøy som fungerer i hverdagen. Dette krever tid og trygghet, ikke en 20 minutters konsultasjon. Mange får tilbud om psykomotorisk fysioterapi i gruppe, hvor vi øver på å tåle og kjenne etter. Som med alt annet: skal man bli god, må man øve – og kroppen må være med. 

NAV må bli en bedre samarbeidspartner

Rashidi etterlyser også mer aktiv deltakelse fra NAV. Det støtter vi fullt ut. NAV har ordninger som kan være svært nyttige, men de forvaltes ofte tungvint og lite fleksibelt. Et godt eksempel er sykmelding på behandlingsdag, som kan være ideelt for pasienter i gruppebehandling. Likevel blir slike søknader ofte avslått, og avslaget kommer gjerne flere uker etter oppstart. Resultatet er usikkerhet og frykt for tilbakebetaling eller endringer i sykmeldingsstatus.

NAV har mulighet til å kontakte behandler direkte via dialogmelding. I stedet for å avslå, burde NAV bruke denne muligheten til samarbeid, og dermed lette byrden for pasienten.

Powered by Labrador CMS