
Tjukkasfenomenet – gratis trening for en bedre folkehelse
Tjukkasgjengen i Moss har gjort sofagriser til turgåere i hele landet. Suksessen ligger i lav terskel, sosialt samvær, enkelt antrekk og Facebook, ifølge en ny masteroppgave.
Deltakerne går tur, får med seg naboer, kolleger og venner på spaserturer om kvelden – og diskuterer fritt på sosiale medier.
To år etter oppstarten har bevegelsen blitt stor. Den har spredd seg til flere byer og tettsteder, og til andre land. Ifølge egne tall har de nå 330 avdelinger og 26.000 medlemmer. De har fått ros og hederlig omtale av politikere og såkalte helseeksperter. Dette skriver forskning.no.
Nå finnes de også mellom akademiske permer. Helen Mollatt har skrevet om Tjukkasfenomenet i sin masteroppgave i helsefremmende arbeid ved Høgskolen i Vestfold.
Bestemmer selv
«Tjukkasgjengen er blitt en slik suksess fordi alle kan mestre, alle får fremgang og det er gratis. Folk kan gå når de vil og være med på det de vil», sier en av deltakerne i undersøkelsen.
Mange av deltakerne sjekket opplegget før de ble med. De leste hva Moss Avis skriver om bevegelsen (blogg), de gikk inn på Facebook-gruppa – noen hadde til og med kjørt forbi gruppen i bil for å se hva dette var for noe og om det kunne være noe for dem.
Eller som en av dem sa: «Hadde noen sagt at jeg måtte gå her, så tror jeg ikke det hadde blitt det samme».
«Griselang» runde
Humor er en viktig del av konseptet.
I Moss heter for eksempel den korteste runden på 3,6 km «Stuttbeint- og proteserunden», «Tjukkasrunden» er på 5,6 km, mens «Umenneskelig griselang» er 8,1 km.
Uhøytidelig er også selve navnet på bevegelsen, Tjukkas. Som Jan Ellefsen skriver på sin blogg:
Dessuten er tjukkas noe du er i hjertet. En tjukkas er en som ikke tar seg selv høytidelig, som er blid, sosial og har masse selvironi. Du kan være tynn som en stilk og likevel en skikkelig tjukkas.
På Facebook kan man også orientere seg i Tjukkasenes terminologi. Blant annet betyr Walk of shame at noen stiller på en tjukkasfest uten å ha gått en eneste tjukkasrunde først.
Enkelt antrekk
For flere av deltakerne Mollatt snakket med, var det viktig at du ikke trenger å fornye garderoben for å være med i Tjukkasgjengen. Du kommer i det du liker, og sørger for gode sko.
Etter hvert kom en sponsor med reflekterende vester. Disse er blitt en viktig del av identiteten som Tjukkas.
«Jeg kom hit alene første gangen, hadde på meg joggesko og refleksvest, men da fikk jeg beskjed om at jeg hadde feil vest: Det sto ikke Tjukkasgjengen på den. Det ordnet Jan med en gang, og siden har jeg gått med den riktige. Jeg følte meg jo veldig inkludert da», forteller en av deltakerne.
Sosialt
Mange av deltakerne understreker at de opplever Tjukkasgjengen som en sosial sak. Du går samtidig som du prater, du treffer nye mennesker, det er fest annenhver uke og julebord.
Noe av det viktigste er kanskje bruken av Facebook. Mollatt mener at bevegelsen ikke kunne fått slik oppslutning uten Facebook.
- Flere av deltakerne forteller at de kommer hjem etter turen og ofte ikke rekker å dusje en gang før diskusjonen på Facebook er i gang. Man viderefører samtaler, oppsummerer, gjør avtaler – i det hele tatt: Tjukkaslivet leves videre her, sier Mollatt.
Tjukkasgjengen ble startet og drives gjennom frivillig engasjement. I dag er det flere hundre ildsjeler som bruker mye av sin tid på dette arbeidet.
Les mer på forskning.no
Og i Moss Avis
Referanse:
Helen Mollatt: Tjukkasgjengen, Masteroppgave i Helsefremmende arbeid, Høgskolen i Vestfold 2013