Geir Strømsholm får fysikalsk behandling en gang i uken, og bestiller reisene sine selv.

Nå kan pasientene bestille pasientreisen selv

Pasienter som har behov for organiserte reiser på grunn av helse eller mangel på offentlig transport, kan få en reiseattest og bestille reiser selv. Ordningen er innført for å frigi mer tid til behandlerne.

Publisert

Denne artikkelen er skrevet av Pasientreiser.

Pasientreiser er en ordning som gir støtte til pasienter som må reise for å få nødvendig helsehjelp. Hovedregelen er at pasienten organiserer reisen selv, og søker om økonomisk støtte til reisen i etterkant. Pasienter som ikke kan reise med offentlig transport eller bil, kan ha rett på en organisert reise.

Pasienter kan bestille reisene sine selv 

Pasienter som har behov for organiserte reiser på grunn av helsen sin eller at det ikke går offentlig transport, kan få en reiseattest og ta seg av bestillingen selv. Pasienten oppgir tidspunktet hen må være fremme ved behandlingsstedet, og Pasientreiser ordner reisen og velger transportmiddel.

Reiser bestilles på Helsenorge eller ved å ringe Pasientreiser på 05515. En reiseattest kan gjelde for enkeltreiser eller for en periode på inntil ett år.

Administrerende direktør i Pasientreiser HF, Rita Kilvær.

– Ordningen er innført for å frigi tid for behandlerne og for å gi pasientene bedre kontroll og myndighet i egen hverdag, sier administrerende direktør i Pasientreiser HF, Rita Kilvær. 

– Vi følger opp nøyaktig hvor mye tid behandlerne sparer, og det er godt å se at leger, fysioterapeuter og sykehus får bedre tid til å konsentrere seg om behandling istedenfor reisebestilling.

– Det er også veldig morsomt å se hvor fornøyde pasientene som bestiller reiser selv er, sier hun.

Reiser til fysioterapeut med reiseattest 

Geir Strømsholm får fysikalsk behandling en gang i uken, og bestiller reisene sine selv.

– Jeg går bare inn på Helsenorge-appen på telefonen, legger inn tidspunkt for behandling og retur, og transporten kommer automatisk og henter meg. Det er en utmerket løsning, sier han.

– Noen dager er jeg oppegående og kjører selv. Da søker jeg om reisestøtte på Helsenorge og får pengene på konto etter noen dager. Andre dager bestiller jeg transport. Nå mestrer jeg hverdagen på en helt annen måte. For behandleren betyr det mer tid til det viktigste – å gi behandling, sier han.

Hva med pasienter som ikke kan bestille selv? 

Hvis en pasient ikke er i stand til å håndtere reisebestilling på egen hånd, må behandleren bestille reisen. Det er også mulig for pasienten å gi andre fullmakt til å bruke tjenester på Helsenorge, som bestilling av reiser, på vegne av seg selv.

– Mange tenker sikkert at det er mange som ikke er digitale nok til å greie dette på egen hånd, forteller Kilvær. 

– Men våre brukerundersøkelser viser at 96 prosent av dem som har bestilt reisen sin selv sier at det var enkelt, og at de vil bruke Helsenorge neste gang de skal bestille en reise. Det er også betryggende at 1 av 3 av de som har svart på undersøkelsen er over 70 år. 

Se video av hvordan pasienter bestiller reiser på Helsenorge.

Hvem lager reiseattester? 

Hvis en pasient trenger attest på grunn av helsen sin, er det pasientens behandler som skal lage reiseattesten. Hvis det ikke går offentlig transport, lages reiseattesten av Pasientreiser. 

På pasientreiser.no kan du lese mer om reiseattester, se video, ta e-læringskurs og bestille  gratis informasjonsmateriell.

Powered by Labrador CMS