Bysykler kan styrke folkehelsen

Det er folkehelse å vinne på at folk bruker bysykler, viser studie. Gevinsten av den urbane syklingen veier opp for skaderisiko og pusting i forurenset luft.

Publisert

Selv i en trafikkjungel som London dytter bysykkel-ordningen folkehelsen i riktig retning, viser ny studie i British Medical Journal. I alt tjenes rundt 70 friske år i gruppen av bysyklister hvert år, som ellers ville gått tapt i for tidlige dødsfall eller i år med nedsatt kroppsfunksjon, ifølge resultatene.

Lite forskning

Det har vært lite forskning på helseeffekter av bysykler. Forskerne fra blant annet University of Cambridge har beregnet hvor mye helse det er å vinne for denne gruppen mennesker, som i London teller ca. 580.000. Forskerne tok et utgangspunkt i hvor mye bysyklistene var aktive på sine lånte sykler.

I sine beregninger har de blant annet vurdert skadestatistikker for syklister gjennom tidene, og i perioden for studien. De har tatt med i betraktning helsegevinsten man får ved å være aktiv, sammenlignet med sykdomsrisikoen ved stillesitting.

Mye samlet aktivitet

Totalt har bysyklistene tråkket rundt 2,1 millioner timer sentralt i den engelske hovedstaden. Tiden hver og én syklet varierte fra 10-12 minutter og opp til en halvtime.
 
 -Selv om det er snakk om korte turer, blir det mye aktivitet samlet sett, skriver forskerne, som mener det er mange som bytter ut kollektivtransport med nettopp sykling - som en direkte årsak av at det tilbys billig utleie av bysykler.

De som hadde registrert seg i ordningen brukte syklene i snitt 55 ganger på litt under ett år. Tilfeldige brukere hadde nær fem turer i snitt.

I Oslo har nylig bysyklene blitt sluppet løs. Les mer om dette i Osloby.

Referanse:
James Woodcock, m.fl. Health effects of the London bicycle sharing system: health impact modelling study. BMJ 2014; 348 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g425. 13. februar 2014.

Denne saken ble først omtalt av forskning.no.

Powered by Labrador CMS