
Britisk studie: Fysioterapi per telefon kan gi gode resultater
Fysioterapitjenester per telefon kan gi trygg og effektiv behandling, samtidig som ventelistene reduseres, ifølge en RCT-studie publisert i BMJ.
- Men fysioterapitjenester per telefon er ikke nødvendigvis så mye billigere enn vanlig behandling, sier medforfatter til studien,Nadine Foster, professor ved Keele University.
I Storbritannia er fysioterapitjenester i en viss grad også tilgjengelig på telefon, men tilbudet er omdiskutert. Er slike tilbud bra for pasientene eller er det bare enda en måte å spare penger på for det hardt pressede offentlige helsevesenet?
2.000 deltakere
Forskere ved Keele University har gjennomført en randomisert kontrollert studie med over 2.000 deltakere i fire områder av England. Tjenesten som har vært gjenstand for forskning er PhysioDirect. Det er en fysioterapitjeneste som pasienter kan ringe til for å få råd og en første vurdering av hva som feiler dem. Fysioterapeuten kan fortsette å gi telefonstøtte med råd og veiledning, eller avtale en time med pasienten hvis det er nødvendig.
To tredeler av deltakerne i studien brukte PhysioDirect, mens resten fikk vanlig behandling hos fysioterapeut. Kun litt over halvparten av PhysioDirects brukere viste seg å trenge en avtale med fysioterapeut, med en gjennomsnittlig ventetid på sju dager. Ventetiden for vanlig behandling var 34 dager i gjennomsnitt.
Positiv til funnene
Det britiske fysioterapeutforbundet, Chartered Society of Physiotherapy (CSP), stiller seg positiv til resultatene og ønsker funnene velkommen.
- Som studien viser er det avgjørende at telefontjenester av denne typen gir pasientene mulighet til å få ”hands on” behandling hvis de trenger det. Vi vil oppfordre regjeringen til å se nøye på denne studien, og andre eksempler rundt om i landet, og gi pasientene raskere tilgang til fysioterapi,, sier Natalie Beswetherick, direktør for praksis og fagutvikling i CSP.
Like effektivt
Forskerne fant at tilbudet fra PhysioDirect var like effektivt for pasientene som vanlig behandling hos fysioterapeut. Det ble heller ikke registrert noen uheldige bivirkninger.
På spørsmål i etterkant av behandlingen var brukerne av PhysioDirect nesten like fornøyde som de som fikk vanlig behandling. De var også mer villige enn kontrollgruppen til å bruke slike tjenester i framtiden.
Kilde: http://www.csp.org.uk/news/2013/02/01/study-backs-giving-physiotherapy-phone