Etterlyser bedre samarbeid mellom utdanning og praksis

Det er behov for bedre samarbeid mellom utdannings- og yrkesfeltet i helsefag og for kvalitetssikring av veiledningen, i følge ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidet er utført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).

Problemområder

I rapporten beskrives en rekke utfordringer, blant annet at det er behov for:

  • bedre samarbeidsrutiner mellom utdanningsinstitusjoner og praksissteder
  • bedre fordeling av gode og relevante praksisplasser over hele året
  • bedre avklaring av de ulike aktørenes forventninger, roller og ansvar
  • bedre kvalitetssikring og planlegging av praksisstudiene i yrkesfeltet
  • styrking av praksisveiledernes kompetanse i form av kompetanseplaner
  • bedre finansieringsordning

Kjennetegn på god praksis

God praksis kjennetegnes av at det er et etablert system for kontakt og samarbeid mellom høyskole og praksissted og at det foreligger klare planer med tydelige mål som aktørene er omforent om. Målene må være relevante for evaluering av studenter i praksis. Praksis bør bygge videre på tema og arbeidsmåter som er gjennomgått i undervisning. Praksisstedets forventninger til studentene bør formidles før praksisperioden slik at de vet hva de bør ha lest og kunne i forkant. De bør også få vite hvordan er praksisstedet er organisert og hvordan de selv skal passe inn der. Blant andre kjennetegn på god praksis nevnes det at:

  • veilederne bør ha relevant veilederutdanning
  • det bør foreligge planer for kompetanseutvikling for veilederne
  • det bør foreligge et kvalitetssikringssystem for veiledning av studenter i praksis
  • det på praksisstedet bør være en praksiskoordinator med ansvar for oppfølging av veiledere og kontakten med utdanningsinstitusjonene

Det er ifølge undersøkelsen enklere å få til tverrfaglig samarbeidslæring for studenter i praksis i mindre sykehus der tverrfaglig arbeid inngår i det daglige arbeidet med pasienter.

Videre oppfølging

Helsedirektoratet vil følge opp med å lage forslag til tiltak for relevant og god praksisundervisning som sendes til Helse- og omsorgsdepartementet i løpet av våren 2013.

Les mer på Helsedirektoratets nettsider

Les hele NIFU-rapport 14/2013.

Powered by Labrador CMS