
Fysioterapi taper på budsjettmodell ved HiOA
Budsjettvedtaket som ble gjort på Fakultet for helsefag ved HiOA i forrige uke vekker sterke reaksjoner. Ikke minst på Institutt for fysioterapi, som taper en halv million kroner.
- Budsjettfordelingen gjør at utdanningstilbudet og spesielt ferdighetstreningen ved Institutt for fysioterapi blir dårligere, sier Hilde Sylliaas. Hun er tillitsvalgt for Forskerforbundet ved fakultetet og ansatt ved Institutt for fysioterapi.
Striden handler om hvilke modeller som skal ligge til grunn når pengene fordeles på de enkelte instituttene ved Fakultet for helsefag. Det handler også om i hvor stor grad, og ikke minst på hvilken måte, enkelte av utdanningene skal kryss-subsidieres fra andre fag, skriver khrono.no, nettavisen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Sykepleie
En konkret konsekvens for 2014, er at modellen mindretallet ønsket ville gitt drøye 500.000 kroner mer til Institutt for fysioterapi. Flertallets vedtak fører til at Institutt for sykepleie beholder denne pengesummen.
Audun Sanderud er førsteamanuensis på Institutt for radiografi og tannteknikk, og første varamedlem til fakultetsstyret. Han trekker blant annet fram at fordelingsnøkkelen som styret har valgt harmoner dårlig med de fordelingsnøkler departementet har lagt opp til.
Laveste kategori
Her får han støtte fra Hilde Sylliaas:
- Ifølge departementet er sykepleieutdanningen i kategori E og fysioterapiutdanningen i kategori D. Det Fakultet for helsefag gjør med sitt budsjettvedtak er å klassifisere fysioterapiutdanningen i kategori F, sier Sylliaas.
I grunnlagstabellene for budsjettmodellen vekter fakultetet de ulike utdanningene. F, som er den laveste kategorien medfører en vektig på 1.0, mens høyere kategorier gir vektinger på 1,1 og oppover. Fysioterapi har fått vekting 1.0 i den modellen som er vedtatt, både for bachelorutdanning og etter- og videreutdanningen.
- Dårligere tilbud
På spørsmål fra Khrono om hva som blir konsekvensene for fysioterapi, sier Sylliaas:
- Budsjettfordelingen gjør at utdanningstilbudet og spesielt ferdighetstreningen vi tilbyr blir dårligere, da vi ikke kan opprettholde kvaliteten med en allerede redusert lærertetthet. Vi har også etterutdanning for psykomotorisk fysioterapi, som i den vedtatte modellen vektes den til 1.0. Videreutdanning i psykisk helse på sykepleieutdanningen vektes 1.5. Alle fysioterapeuter har et selvstendig behandleransvar, derfor må vi kunne tilby ferdighetstrening med høy kvalitet og forsvarlig lærertetthet, understreker Sylliaas.