- Nav har ikke nådd sine mål

Nav har så langt ikke lyktes med å nå målene, ifølge en ny analyse. Tallet på folk som har kommet seg ut i arbeid, er fortsatt omtrent det samme som før reformen i 2005.

Publisert Sist oppdatert

Analysen «Effekter av Nav-reformen» er gjennomført av Frisch-senteret og ble lagt fram på Trygdeforskningsseminaret tirsdag, melder NRK.

Nav-reformen

Vedtatt av Stortinget i mai 2005. Innebar en sammenslåing av tidligere Aetat, Trygdeetaten og sosialtjenesten i kommunene

De første NAV-kontorer ble etablert i 2006 og de siste ble åpnet i 2011

Ifølge Stortingsproposisjon nr. 46 var det tre målsetninger med reformen:

  • Flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad
  • Forenkle systemet for brukerene og deres behov
  • Få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Kilde: Frisch-senteret, "Effekter av NAV-reformen" og NRK

– De to første årene etter reformen ble innført var det cirka 3 til 5 prosent færre som gikk over i jobb enn det var før reformen, forteller Elisabeth Fevang, en av forskerne bak analysen.

Nav-reformen – som ga en sammenslåing av Aetat, Trygdeetaten og kommunenes sosialtjenester – ble vedtatt av Stortinget i 2005, og de første Nav-kontorene åpnet året etter.

Blant målene med reformen var å få flere i arbeid og færre på stønadsordninger. Så langt er ikke målene nådd, slår analysen fast.

– Vi er fortsatt i stabiliseringsfasen. Jeg tror tallene gradvis kommer til å bli bedre allerede i 2013-2014, men Nav-reformen må sees i et ganske langsiktig perspektiv, sier kunnskapsdirektør i Nav, Yngvar Åsholt, til NRK.

Powered by Labrador CMS