
Om å nyte løping
En ny studie fra NIH har sett på om det er mulig «å lære å like å løpe». Forfatterne tar utgangspunkt i at så godt som alle små barn foretrekker å løpe framfor å gå, men at denne fascinasjonen av løping avtar (eller avlæres) med årene hos de aller fleste.
Studien (1) som ble gjennomført på en gruppe elever i videregående skole viste at elevene gjennom oppveksten (skole og idrett) hadde utviklet et negativt forhold til å løpe. Mange var lei av å måtte løpe i en viss fart, en viss lengde eller på en viss tid. Studien viste imidlertid at ungdommene var i stand til å erfare mening med og glede av å kunne løpe hvis dette faktisk var målet med aktiviteten.
Handling påvirker læring og atferd
Studien var basert på John Deweys teorier om hvordan erfaring påvirker læring og videre atferd, og fremhever at det er sterke erfaringer som forårsaker læring, utvikling og videre atferd. Denne type erfaringer har ifølge Dewey et aktivt og et passivt element. Det aktive elementet er handlingen, mens det passive elementet er refleksjonen som påfølger handlingen. Samlet sett vil erfaringene påvirke hva man lærer av situasjonen.
Erfaring et sentralt element
- Erfaringen vi får gjennom en aktivitet vil være sentral for hvordan vi lærer en aktivitet å kjenne, skriver forfatterne.
Dette betyr at skal man legge til rette for «å lære å like å løpe», må de involverte personene først og fremst bli i stand til å finne fram til hvordan løping kan gi positive erfaringer for dem selv. Løperen må få mulighet til å la erfaringene styre progresjonen (erfaringsprogresjon) til fordel for generelle prinsipper for riktig eller effektiv trening.
En optimal erfaring
Forfatterne konkluderer med at ingen andre enn mennesket selv kan justere aktiviteten på en måte som gjør at alle de ulike systemene (relasjonen mellom systemene) ivaretas med tanke på å optimalisere erfaringen. Studiens sentrale poeng er at målet for løpingen må være å finne fram til en optimal erfaring framfor å løpe for å oppnå tilstrekkelig mengde eller tid i henhold til en utregnet generaliserbar dose anbefalt av en ekstern myndighet.
Den erfaringsbaserte metodikken som ble benyttet i studien av ungdom i videregående skole bør ifølge forfatterne videreutvikles, og effekter må dokumenteres. Derfor søker forskerne bak studien om midler til å gjennomføre en tilsvarende, men mer omfattende effektstudie, denne gangen blant voksne inaktive.
Les mer på NIHs nettsider.
Referanse:
1. Næss , H.S., Säfvenbom, R. & Standal, Ø.F. (2013): Running with Dewey: is it possible to learn to enjoy running in High School Physical Education? Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, DOI:10.1080/2159676X.2013.796489