Suksesskriterier for samhandling

Ledelsesforankring og brukermedvirkning er to viktige kriterier for å lykkes med samhandlingsprosjekter.

Det viser en evaluering som Kunnskapssenteret har gjort av 80 samhandlingsprosjekter. Evalueringen er gjort på oppdrag fra Helsedialog – program for samhandling i Helse Sør-Øst RHF. Fra 2007 – 2012 har Helse Sør-Øst gitt økonomisk støtte til mange samhandlingsprosjekter.
Evalueringen er en kartlegging av resultater og hva som hemmer eller fremmer samhandling, skriver Kunnskapssenteret på sine nettsider.  Den viser at de fleste av de 80 prosjektene i stor eller middels grad skapte viktige forbedringer for både pasienter og tjenestene. Ved å sammenligne de beste prosjektene med resten, ble suksesskriterier identifisert.

Lederforankring
- Vi ser at forankringen var betydelig bedre i samhandlingsprosjektene som fungerte best, sier seniorrådgiver Trulte Konsmo ved Kunnskapssenteret. Hun peker på at forankring er utfordrende i samhandlingsprosjekter fordi mange parter og nivåer skal spille på lag. Når ledere, medarbeidere og brukere arbeider sammen og tar ansvar og eierskap, øker sjansen for å lykkes. Det er avgjørende at ledelsen aktivt støtter og prioriterer prosjektet, sier Konsmo.

Brukermedvirkning
De vellykkede samhandlingsprosjektene har også oftere brukerrepresentanter med i prosjektet, og utnytter deres kompetanse i flere sammenhenger. Eksterne økonomiske midler og prioritering av ressurser fra toppledelsen er viktig for resultatene som er oppnådd.

Forbedringsmetoder
Evalueringen viser også at det er en sterk sammenheng mellom bruk av forbedringsmetoder (for eksempel statistisk prosesskontroll, flytskjema, fokusgrupper) og hvordan prosjektene har lykkes med å implementere, videreføre og spre arbeidet.
- Det var overraskende mange som ikke hadde kompetanse om forbedringsmetoder. Det er et stort behov for å øke denne kompetansen, både i prosjektteam og blant ledere, sier Trulte Konsmo.

Les mer: www.kunnskapssenteret.no

 

Powered by Labrador CMS