
Ulikt blikk på kroppsholdning
Er god kroppsholdning avhengig av øyet som ser? NFFs studentpris for 2014 gikk til Hege Elisabeth Westgaard for oppgaven «Kroppsholdning – meningsrammer og praksis».
Juryen vurderte sju bacheloroppgaver fra de fire fysioterapiutdanningene før de kåret vinneren fra Høgskolen i Bergen. Prisen ble overrakt vinneren i går ettermiddag i høgskolens nye lokaler på Kronstad.
Westgaard utforsker tre ulike perspektiver på kroppsholdning gjennom å intervjue en manuellterapeut, en psykomotorisk fysioterapeut og en fysioterapeut med spesialisering innen nevrologi. Veileder og inspirator for oppgaven har vært professor Eline Thornquist.
I juryens begrunnelse heter det blant annet at «kandidaten har valgt et tema som går til kjernen av grunnlagstenkningen i fysioterapi og gjør det på en måte som kombinerer grundig utforskning og en ydmyk holdning.»
Hvorfor valgte du kroppsholdning som tema?
- Utgangspunktet var at jeg hadde lyst til å diskutere «noe grunnleggende» med erfarne klinikere. Gjennom praksisperioder og undervisning har jeg blitt imponert over hvordan dyktige klinikere kobler observasjoner og kunnskap og raskt kommer frem til funksjonsdiagnose og tiltak. Jeg ønsket å lære mer om denne prosessen. Blant det første vi lærer på studiet, er å inspisere pasientens kroppsholdning. Kroppsholdning er grunnleggende for vurdering av ressurser og funksjon, men ikke helt lett å få tak på. Jeg så også at i praksis forholder ulike fysioterapeuter seg forskjellig til denne undersøkelsen, sier Westgaard.
Individuell vurdering
Da hun intervjuet fysioterapeutene med ulik spesialisering, fant Westgaard at kroppsholdning ble vurdert ulikt, på bakgrunn av faglig ståsted. Fysioterapeutene hadde også forskjellige forståelser av pasientens funksjon, basert i de ulike spesialitetene.
- Manuellterapeuten var mest opptatt av biomekaniske forhold, psykomotorikeren hadde hovedfokus på psykosomatiske sammenhenger, og hos den nevrologiske fysioterapeuten var det nevromuskulære forhold som sto i sentrum. Felles var imidlertid en utprøvende og individualisert holdning til undersøkelse og behandling, sammen med en bevissthet om pasientens kropp som sentrum for all erfaring, sier Westgaard.
Hun benyttet kvalitative intervjuer hvor fysioterapeutene fikk snakke fritt rundt hvordan de selv definerer begrepet kroppsholdning og hvordan de bruker kroppsholdningen i undersøkelse og behandling.
- Informantene var tydelige på sine egne faglige perspektiver, noe som gjør dem i stand til å være bevisste på hva de ser, men også hva de ikke fokuserer på. I generell forstand innebærer bevissthet om eget faglige ståsted også at man anerkjenner at andre perspektiver enn ens eget kan ha gyldighet og gi resultater.