Rapport om KI: Skal være både trygt og effektivt.

Helsedirektoratet: Rapport gir verktøy for trygg bruk av kunstig intelligens

Skal bidra til at virksomhetene i helse- og omsorgssektoren kan ta i bruk KI-systemer på en trygg og effektiv måte.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten springer ut av planen for trygg og effektiv innføring av kunstig intelligens (KI) i helse- og omsorgstjenesten (Felles KI-plan) som ble lansert i august 2024.

– Skal være trygge

– Både de som jobber i helse- og omsorgstjenesten, pasienter og pårørende skal være trygge på at KI-løsningene som innføres holder like god som eller bedre kvalitet som de tradisjonelle tjenestene, sa Lucie Aunan i en nyhetsmelding på Helsedirektoratets nettsider tidligere i år. Hun er divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Rapporten ble publisert i januar i år, av nettopp Helsedirektoratet.

– Rapporten er spesielt relevant for personer som er involvert i ulike vurderinger og beslutninger knyttet til å planlegge, anskaffe, ta i bruk og drifte KI-systemer, men kan også være interessant for ansatte i virksomheter som tar i bruk KI, leverandører av KI-systemer, pasienter og helsemyndighetene, sa Aunan.

Svarer på behov

– Bruk av KI-systemer er en del av løsningen på utfordringene vi har med bærekraft i tjenesten. De kan bidra til å effektivisere og gi bedre tjenester. Derfor er vi i Helsedirektoratet en pådriver for at helse- og omsorgstjenesten tar i bruk slike løsninger, sa Aunan.

I rapporten beskrives de juridiske rammene, hva som er pålagte krav etter relevant regelverk, og til dels hva som ifølge direktoratet er lurt å gjøre. Den inneholder også kapitler om risikohåndtering, validering og etiske prinsipper.

Powered by Labrador CMS