Stine Malerød (f.v.), leder for NFFs seksjon arbeidsliv, og Kristin Moen Tollefsen, som leder forhandlingene i KS-området for NFF.

Går mot slutten for 36‑timersuka: – Et nødvendig kompromiss

I flere tiår har ansatte fysioterapeuter i norske kommuner hatt en arbeidstid som skilte dem fra resten av kommune-Norge. Nå er 36‑timersuka på vei ut. Hvordan skjedde det? Og hva betyr det?

Publisert

Fra 1. januar 2025 startet overgangen til en arbeidstid på 37,5 timer for ansatte fysioterapeuter i kommunal sektor (KS-området) – på linje med det som gjelder for andre kommunalt ansatte med dagarbeid. Overgangen skal skje gradvis. Oslo kommune, som er et eget tariffområde, har etter årets forhandlinger valgt samme kurs. Her vil det samme innholdet som i KS-området gjelde, men med andre datoer. Overgangen i Oslo starter 1. januar 2027.

For noen kan sikkert dette fremstå som en teknisk justering. I realiteten innebærer det slutten på en av de mest langvarige særordningene i kommunal helse- og omsorgstjeneste.

En særordning med dype røtter

36-timersuka har aldri vært lovfestet, men har i KS-området levd gjennom særavtalen SFS2302 Fysioterapitjenesten. Den er et resultat av langvarige forhandlinger mellom arbeidsgivere og fagforening.

Standard arbeidstid i kommunene er 37,5 timer per uke for ansatte som arbeider dagtid.

Dermed ble 36-timersuka for fysioterapeute et symbol på profesjonens plass i det kommunale systemet.

Under press over tid

Ordningen har stått sterkt, men ikke helt uantastet.

Kommunene har over tid signalisert behov for økt arbeidskraft. Med en aldrende befolkning og det mange omtaler som en bemanningskrise i helse- og omsorgstjenestene, har presset økt. Når majoriteten av ansatte jobber 37,5 timer, blir det vanskeligere å forsvare særordninger for enkeltgrupper.

Dette ble konkret i forhandlingene om særavtalen høsten 2024. KS krevde økt arbeidstid for fysioterapeuter.

Et kompromiss

Resultatet ble et kompromiss.

Fysioterapeuter som allerede arbeider 36 timer i uka, kan beholde ordningen individuelt. Samtidig åpnes det for frivillig overgang til lengre arbeidstid, mot lønnskompensasjon. Denne endringen må skje før 1.1.2029 og må i praksis løses lokalt i den enkelte kommune, og forutsetter at både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker endringen.

For nyansatte i KS (alle kommuner uten Oslo kommune) blir 37,5 timer hovedregelen mot kompensasjon frem til 1.1.2029. For nyansatte i Oslo kommune blir 37,5 timer mot kompensasjon hovedregel fra 1.1.2027 til 31.12.2030

Fra 1.1.2029 skjer nyansettelser i KS på 37,5 timer uten kompensasjon, mens de som har valgt å beholde 36 timers arbeidsuke i aktuell stilling beholder den. De som har økt arbeidstid mot kompensasjon, beholder denne kompensasjonen så lenge de er i samme stilling. For Oslo kommune vil dette skje fra 1.1.2031. 

Lønn som motytelse

Et sentralt element i avtalen er lønnskompensasjon.

Fysioterapeuter som går fra 36 til 37,5 timers uke i samme stilling og hos samme arbeidsgiver, skal få et lønnstillegg. Også nyansatte skal ifølge avtalen inn på et noe høyere lønnsnivå enn tidligere, som en del av overgangen.

Men ingen har krav på å øke arbeidstiden fra 36 til 37,5 timer mot kompensasjon. Om en fysioterapeut ikke ønsker økning i arbeidstid, men arbeidsgiver gjør det, så blir fysioterapeuten stående på 36 timers uker. Dersom fysioterapeuten ønsker å øke arbeidstiden mot kompensasjon, men arbeidsgiver sier nei, da blir fysioterapeuten også stående i 36 timers arbeidsuke.

NFF: – Et nødvendig kompromiss

Norsk Fysioterapeutforbund, som har forhandlet på vegne av flere tusen kommunalt ansatte, mener de har fått i stand et nødvendig kompromiss i begge tariffområdene. 

– Kravet om økt arbeidstid kom fra arbeidsgiversiden, etter tilbakemeldinger fra kommuner om behov for mer arbeidskraft, forteller Kristin Moen Tollefsen i NFFs seksjon for arbeidsliv.

Hun er seniorrådgiver, og med ansvar for tariffområde KS i forbundets sekretariat.

– Hvis vi ikke hadde gått i reelle forhandlinger, kunne saken endt i brudd og blitt avgjort i nemnd. Da ville vi ikke hatt samme mulighet til å sikre gode betingelser i en overgangsperiode for medlemmene. Vår vurdering var derfor at det var bedre å forhandle frem en løsning med tydelig kompensasjon og rammer, sier hun.

Moen Tollefsen forteller også at det var avgjørende for NFF å sikre at eksisterende ansatte ikke kunne pålegges økt arbeidstid ensidig.

– Derfor må begge parter lokalt være enige om en eventuell overgang i en overgangsperiode.

– Kompensasjon

På spørsmål om hva som var det viktigste NFF fikk gjennomslag for, kommer det kontant:

– Kompensasjonen.

– En lønnsøkning på 5,5 eller 6 prosent er høyere enn selve økningen i arbeidstid, som tilsvarer rundt 4,17 prosent. Det betyr at dette også er et lønnsløft, sier hun.

I tillegg presiserer Moen Tollefsen at det er viktig at kompensasjonen justeres dersom man får økt kompetanse og endrer stillingskode i overgangsperioden.

– For oss er det sentralt at kompetanse skal lønne seg, understreker hun.

Når det kommer til reaksjoner fra medlemmer, sier Moen Tollefsen dette: 

– De fleste henvendelser vi har fått handler om forståelsen av avtalen.

Mange er ifølge Moen Tollefsen positive til å øke arbeidstiden når kompensasjonen er såpass god. Samtidig er det også noen som ønsker å beholde 36-timersuka.

– Det er fortsatt en gruppe som verdsetter den kortere arbeidsuka høyt.

Behov og økonomi varierer

– Hva med kommunene? 

– Arbeidsgiversiden har vært tydelig på behovet for økt arbeidskraft. Samtidig vil både behov og økonomi variere mellom kommuner, forteller hun.

På spørsmål om forbundet er bekymret for at den nye avtalen svekker fysioterapeuters posisjon, sier hun nei. 

Og får støtte av NFFs forbundsleder, Stig Fløisand:

– Vi mener tvert imot at avtalen bekrefter at fysioterapeutenes kompetanse er nødvendig og verdsatt i kommunehelsetjenesten, legger Fløisand til.

Dette er kompensasjonen

– Hvordan beregnes kompensasjonen i praksis?

–Kompensasjonen skal være på 5,5 eller 6 prosent av årslønn, avhengig av når man er ansatt, og beregnes ut fra lønnsnivået på tidspunktet arbeidstiden økes, forteller Moen Tollefsen. Dette gjelder også Oslo kommune.

På spørsmål om hva fysioterapeuter ansatt i norske kommuner bør være ekstra oppmerksomme på, sier Moen Tollefsen at i KS-området er hovedregelen nå 37,5 timers uke for nyansatte, med mindre man er født før 1970 og ønsker å beholde 36 timer.


———-

Har du tips til redaksjonen i Fysioterapeuten etter å ha lest denne eller andre saker på fysioterapeuten.no? Kontakt oss på fysioterapeuten@fysio.no! 

Powered by Labrador CMS