Illustrasjonsfoto: colorbox.com
Illustrasjonsfoto: colorbox.com

Tid til aktivitet fortrenger ikke læring

Selv om man erstatter undervisning i lesing eller regning med fysisk aktivitet, er barn like flinke på skolen. Det viser forskning som nylig ble presentert på en konferanse i København.

Publisert

Dette er en av totalt 21 konklusjoner knyttet til barn og fysisk aktivitet som ble presentert på en konferanse i regi av Københavns Universitet 4. til 7. april. Her går det frem at den danske folkeskolereformen, som blant annet har gitt barna 45 minutter med bevegelsesaktivitet per dag, ikke går ut over øvrige skoleprestasjoner, ifølge videnskab.dk.

Viktig i barns utvikling

Målet for konferansen var å gjøre opp status for forskning på de fysiske, psykiske og sosiale effektene av at barn deltar i fysisk aktivitet i og utenfor skolen.

-  Fysisk aktivitet spiller en stor rolle i barns utvikling. Spesielt på det sosiologiske og psykologiske området, men også på det fysiologiske. Er barn inaktive, risikerer de på lengre sikt å utvikle ulike typer livsstilssykdommer, sier Jens Bangbo, professor ved Integreret Fysiologi på Københavns Universitet, til nettstedet.

Se intervju med professor Bangbo her.

Samhold, økt selvtillit og at aktivitetsfremmende fysiske omgivelser bidrar til at barn er i mer aktivitet er blant de øvrige konklusjonene.

Følger opp

Københavns Universitet vil i tiden fremover arrangere workshops om hvordan skoler og idrettslag kan følge opp denne forskningen.

Målet er å hjelpe den enkelte lærer som sliter med å inkludere fysisk aktivitet i de teoretiske fagene.

Powered by Labrador CMS