Egenmeldingsuksess i Mandal - nå får flere sjansen

Mandal kommune hadde i 2012 et sykefravær på 5,5 prosent. Dette er på nivå med privat sektor, og nesten 2,5 prosent under det kommunale landsgjennomsnittet. Nå skal flere aktører forsøke med ett års egenmelding.

Publisert Sist oppdatert

Mandal kommunes 1222 ansatte har, som de eneste i landet, 365 egenmeldinger i året. Oppskriften er tillit og rask oppfølging. Kommunen inngikk avtale om Inkluderende Arbeidsliv (IA-avtale) i 2002.

Tillitsprosjektet

Målet med Tillitsprosjektet 2007-2012 var å øke jobbnærværet. Sykefraværet skulle under seks prosent. Den reelle pensjonsalderen skulle samtidig økes til 59 år. 95% av de ansatte skulle benytte seg av egenmelding fremfor legemelding. Fraværstallene for 2012 (frem til desember) var smått fantastiske 5,4%.

«365 egenmeldinger» fungerer ved at den ansatte egenmelder sykdom fra pc hjemme, på jobb eller leder gjør det for den ansatte. Mandal kommune har utviklet et eget elektronisk oppfølgingssystem med 22 punkter for oppfølging i løpet av ett år. Systemet sørger for at leder automatisk får epost om å følge opp den syke. Etter tre dager sak for eksempel leder ringe den syke. Leder må deretter registrere hver oppfølging. Dersom leder ikke skriver i systemet, går oppgaven til neste ledernivå, og dernest til personalkontoret. All oppfølging registreres og er åpen for den ansatte.

Sparer samfunnet for millioner

Dersom sykefraværet i Mandal kommune sammenlignes med det kommunale landsgjennomsnittet, og vi går ut fra at det er denne prosjektvirksomheten som skal ha æren for den positive utviklingen, har tiltakene i Mandal kommune, i følge Fagbladet, spart samfunnet for 37 millioner kroner fra januar 2008 til og med november 2012.

Les mer om prosjektvirksomheten i Mandal kommune i Fagbladet nr. 1/13.

Kilde: Fagbladet nr. 1/2013. Tema: «Fra syk til frisk», s 8-13.

Flere får sjansen

Ti virksomheter skal fra 1. mars 2013 ha mulighet til å bruke egenmelding i opptil ett år i stedet for sykmelding. Prosjektet «Egenmelding 365» varer i tre år.

Utvidet egenmelding er tidligere prøvd ut i Mandal kommune og Kristiansand kommune med henholdsvis 365 og 50 dagers egenmeldingsperioder. Erfaringene har vært gode, men det er vanskelig å vite om utvidet egenmeldingsperiode har hatt effekt på sykefraværsutviklingen blant annet fordi begge kommunene har gjennomført flere tiltak i samme periode. Nå ønsker Arbeidsdepartementet et forsøk i litt større skala for å få mer kunnskap om effekten av utvidet egenmelding.   

Direktør for Tjenestelinja i NAV, Bjørn Gudbjørgsrud, forteller til Nav.no at det er flere mål med «Egenmelding 365».

– Vi ønsker å finne ut om egenmelding i opptil ett år har effekt på sykefraværsutviklingen, både med tanke på hyppighet, varighet og gradering. Vi vil også undersøke om forsøket har en effekt på aktiviteter og arbeidsmiljøet i virksomhetene, og om det påvirker roller og samhandling mellom aktørene, sier han til Nav.no.

Tolv virksomheter deltar

Åtte virksomheter skal ha 365 dagers egenmelding i 1 ½ år i perioden 1. mars 2013 – 29. februar 2016. Første pulje starter 1. mars 2013, og 1. september 2014 overtar de andre fire.  

Seks av de åtte er klare:

  • Omsorgstjenesten i Os kommune i Østerdalen (Hedmark)
  • I.P. Huse (Møre og Romsdal)
  • Flatåsen skole (Sør-Trøndelag)
  • Omsorgstjenesten i Hemnes kommune (Nordland)
  • Tine Meieriet Tretten (Oppland)
  • Charlottenlund barneskole (Sør-Trøndelag)

I tillegg er det fire virksomheter som deltar i et litt annet løp. De får tett oppfølging basert på konseptet IBedrift, som er et samarbeid mellom NAV og helsetjenesten. To av virksomhetene skal samtidig ha egenmeldingsperiode i opptil 365 dager.  

-Alle virksomhetene har meldt seg frivillig til å delta og er rekruttert blant annet med tanke på at de skal kunne sammenlignes med en lignende virksomhet. Prosjektet jobber fortløpende med å få på plass avtaler med de seks siste virksomhetene som skal være med i forsøket. Oppstartstidspunkt for disse vil bli bestemt så fort virksomhetene er klare, skriver Nav på sine nettsider.  

«Egenmelding 365» er initiert av Arbeidsdepartementet, og det er Arbeids- og velferdsdirektoratet som koordinerer og følger opp forsøket på oppdrag fra Arbeidsdepartementet. Proba Samfunnsanalyse og Arbeidsforskningsinstituttet skal evaluere forsøket.

Kilde: Nav.no 

Powered by Labrador CMS