
Tiina Andersen – nyutnevnt professor i helsefremmende og forebyggende arbeid ved HVL
– Vi må utdanne flere forskere, sier hun til Fysioterapeuten.
Andersen, som nå går over fra en førsteamanuensisstilling til et professorat ved Høgskulen på Vestlandet, jobber også som spesialfysioterapeut ved Haukeland Universitetssykehus. Her jobber hun ved det som heter Avansert hjemmesykehus, der hun følger opp pasienter med pustesvikt hjemme. I perioden 2002–2023 arbeidet hun ved Nasjonal kompetansetjeneste for hjemmerespiratorbehandling, noe som har gitt henne solid erfaring med behandling og oppfølging av pasienter med behov for respirasjonsstøtte.
ALS
Tiina Andersen forteller til Fysioterapeuten at hun kom inn i forskningens verden tilfeldig - etter et foredrag av professor Ola Drange Røksund. Han viste hvordan strupen kunne visualiseres med skop under løpetest, og ga henne ideen som etter hvert løste gåten bak hvorfor enkelte ALS-pasienter ikke klarte å bruke hostemaskin.
– Det viste seg at vi faktisk kunne løse denne gåten og dermed hjelpe pasientene lenger i sykdomsforløpet, sier Andersen.
Hun har også fått være en del av professor Røksund sitt Bergen ILO (Inducible Laryngeal Obstruction) group, som forsker på strupen som respirasjonsorgan hos flere pasientgrupper – fra idrettsutøvere til respiratorpasienter. Gruppen er verdensledende på feltet og har fått innvilget etablering av Nasjonal kompetansetjeneste for ILO fra 2026.
– Ja, vi har blant annet studert ALS-pasienter. Gjennom å forstå patofysiologien bedre, har vi vært med på å utvikle bedre behandlingstiltak for denne pasientgruppen, forteller hun.
Hun fremhever at det har vært viktig å studere både syke og friske personer for å forstå fysiologien best mulig.
– Anatomien er som den er. Men fysiologien kan påvirkes. Vi fysioterapeuter kan begrunne det vi gjør ut fra fysiologi, sier hun.
Forskningen på ALS-pasienter og dertil lungefysioterapi har ført henne til flere store internasjonale konferanser. Hun har publisert artikler i anerkjente internasjonale tidsskrifter, og mener dette har gjort det enklere å få ja til støtte og midler når nye studier skal settes i gang.
– Så mange smarte studenter!
Professoren og spesialfysioterapeuten trekker frem studentene på fysioterapiutdanningen ved HVL:
– Vi har så mange smarte fysioterapistudenter! Selvsagt skal de fleste bli flinke klinikere. Men noen må også bli forskere, mener hun.
– Fordi det fysioterapeuter gjør, det vi gjør for både individer og samfunn, det må synliggjøres. Slik at fysioterapi blir en del av forebygging og helsefremming der det virkelig virker, avslutter Andersen.