Foto: Håvard Sæbø
Foto: Håvard Sæbø

-Kommer ingen vei med bare vilje, kampanjer og rapporter

Regelmessig fysisk aktivitet veier ikke opp for helserisikoen ved å sitte stille store deler av dagen. For første gang ber helsemyndighetene folk om å kutte ned på stillesitting. Forbundsleder i NFF vil ha handling.

Publisert Sist oppdatert

– Både her til lands og internasjonalt har vi fått øynene opp for den store, selvstendige helserisikofaktoren stillesitting er. Regelmessig fysisk aktivitet to til tre ganger i uka veier ikke opp for risikoen det medfører å sitte ned store deler av dagen, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet, som onsdag la fram nye norske anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.

Anbefalingene om fysisk aktivitet er endret, og helsemyndighetene vil at vi skal spise mer frukt, grønnsaker, bær, bønner, nøtter, fisk og sjømat.

Variert intensitet

Voksne bør ifølge rådene være i moderat fysisk aktivitet minst 30 minutter fem dager i uken, altså totalt minst 150 minutter ukentlig – eller minst 75 minutter i uka med høy intensitet, eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet.

Barn og unge anbefales minst 60 minutter daglig med fysisk aktivitet av moderat og høy intensitet.

For første gang anbefaler Helsedirektoratet også at voksne og eldre bør drive styrketrening minst to dager i uken.

Ønsker konkrete tiltak

– Anbefalingene Helsedirektoratet har presentert i dag, er gode og velmenende, men erfaringsvis kommer vi ingen vei med bare god vilje, kampanjer og rapporter. Myndighetene må følge opp med tiltak og penger hvis målene skal nås, sier forbundsleder Fred Hatlebrekke i Norsk Fysioterapeutforbund.

Les mer på Helsedirektoratets nettsider

Powered by Labrador CMS