Skjermdump fra VG: Daglig leder Siv-Katrin Ramskjell i selskapet som står bak kosttilskuddet Vitaepro – et av Nordens mest brukte kosttilskudd.

VitaePro fikk Marknadsdomstolen mot seg

De norske eierne av det høyprofilerte kosttilskuddet VitaePro må med umiddelbar virkning fjerne en rekke påstander i markedsføringen, som gir kunder forventinger om muskelstyrke, sterk kropp og aktive liv.

Publisert

Etter mangeårig juridisk dragkamp mellom den svenske delen av VitaePro - Vitaelab AB - og Konsumentombudsmannen, kom Marknadsdomstolen i Stockholm skjærtorsdag med en knusende dom mot en rekke utsagn i markedsføringen.

Vitaelab AB kan idømmes forelegg på to millioner kroner hvis selskapet ikke respekterer beslutningen, går det fram av dommen fra Marknadsdomstolen, som ikke kan ankes for annet enn feil i saksbehandlingen.

Her er hele dommen.

Kjendiser

VitaePro har en rekke annonsekampanjer i Norge og Sverige med såkalte kjendiser som frontfigurer.

Dommen vil gi sterke føringer for hvordan helsekost generelt kan markedsføres i hele EU, inkludert EØS og Norge, i framtiden. 

- Det er en voksende bransje i mange land som venter på utfallet av denne saken, sa juridisk direktør Frode Elton Haug hos det norske Forbrukerombudet til Dagbladet før rettssaken startet tidligere i vinter. Han betegnet Marknadsdomstolens behandling som en prinsippsak.

Med tillegg og justeringer underveis, har retten vurdert over 20 utsagn og gitt Konsumentombudsmannen medhold i at de fleste må stoppes.

Les mer i VG og Dagbladet

Powered by Labrador CMS