-Svikter pasienter, skriver foreningen i en pressemelding

Norsk Pasientforening legges ned

– Etter førti års arbeid for pasienter som ikke selv har hatt ressurser til å ta opp kampen mot feilbehandling og manglende etterlevelse av rettigheter i helsevesenet, har Norsk Pasientforening (NPF) blitt tvunget til å legge ned virksomheten, skriver foreningen i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

Norsk Pasientforening (NPF) ble opprettet i 1985 og er en uformell klageinstans for pasienter. Pasientforeningen er ikke en medlemsorganisasjon og er derfor avhengig av bevilgninger fra statsbudsjettet.

Denne støtten ble fjernet i årets statsbudsjett. Nå legger NPF ned virksomheten.

– Svikter pasienter og pårørende

– Regjeringen svikter pasienter og pårørende i sårbare situasjoner, skriver foreningen i en pressemelding.

Pasientforeningens styreleder Olav Røise mener at det økende behovet for helsetjenester skulle tilsi at tilbudet fra en uavhengig virksomhet som NPF burde bygges opp, ikke legges ned.

– Det meste går bra i helsevesenet. Men skjer det feil, blir ikke feilene håndtert slik de burde håndteres. Det er bukken som passer havresekken, når klager håndteres av det samme miljøet klagene rettes mot, sier Røise i meldingen.

Ny ordning

I et spørsmål i Stortinget til helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) før jul, spurte stortingsrepresentant André Skjelstad (V) hva som er begrunnelsen for at regjeringen kutter støtten til organisasjonen.

Kjerkol svarte at pengene blir flyttet til en ny tilskuddsordning, hvor organisasjoner må søke om støtte årlig.

– Utgangspunktet for endringene regjeringen foreslo i statsbudsjettet er at alle bør ha lik anledning til å søke om tilskuddsmidler. Vi ønsker også å sørge for at vi får mest mulig igjen for pengene Stortinget bevilger. Dette er særlig viktig i et stramt budsjett med krevende prioriteringer, svarte Kjerkol.

Powered by Labrador CMS