– Å se på tall kan være misvisende, sier podkastekspert Tine Eide om podkasters gjennomslag.

Fysioterapeutens podkast: Dette er det viktigste målet på suksess, mener ekspert

«Lateralt og medialt – en podkast om fysioterapi» er lastet ned over 4600 ganger siden lanseringen i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Pilotepisoden av podkasten ble lansert i juni. Siden er tre episoder rullet ut, den siste av dem i midten av september.

Programledere er Joakim Moestue Halvorsen og Martin Moum Hellevik, to unge, sultne og kunnskapstørste fysioterapeuter. De ønsker å skape en arena der alle skal få fremme sine faglige synspunkter om fysioterapi på en skikkelig måte.

De fire episodene som er lansert, er lastet ned 4686 ganger så langt. Hos Apple er podkasten i øyeblikket den femte mest nedlastete innenfor kategorien medisin i Norge, ifølge det amerikanske podkastmåleselskapet Chartable. Deres norske liste består av i alt 250 podkaster innenfor medisin. Fysioterapeutens podkast er også lastet ned i Sverige og Danmark.

Podkast-programlederne Martin Moum Hellevik (t. v) og Joakim Moestue Halvorsen

Ekspert: Ikke så interessant å måle seg opp mot andre

Tidsskriftet Fysioterapeuten har bedt podkast- og radioekspert Tine Eide vurdere nedlastingstallene og plasseringen innenfor kategori. Eide er universitetslektor ved Institutt for journalistikk ved OsloMet.

– Hvis målet er å bli Norges største podkast, er ikke tallene så gode, men om målet er å nå så mange fysioterapeuter som mulig, som kan ha glede av podkasten og lære av det de hører, synes jeg det er flott at det er mange som laster ned og hører på. Jeg tenker det ikke er så interessant å måle seg opp mot noen andre, ettersom jeg vil tro målet ikke er å bli hørt på av alle, men av en spesifikk faggruppe, sier Eide til Fysioterapeuten.

– Hva er det beste målet på suksess for en podkast?

– Det mener jeg er å få tilbakemeldinger fra lyttere som forteller om at innholdet er viktig for dem, og at det dere lager, betyr noe for noen. Å se på tall kan være misvisende. Ja, det er 4500 som har lastet ned, men de trenger ikke å ha hørt på episoden, og om de har hørt på, trenger de ikke like det de har hørt. Derfor mener jeg tilbakemelding fra lytterne viser om en er på rett vei og om en har suksess.

– Fysioterapeuter må høre om at den finnes

Eide mener det blir viktig å jobbe for at enda flere fysioterapeuter blir kjent med at podkasten eksisterer.

– Om podkasten blir lastet ned, avhenger selvsagt av om målgruppen har hørt om at den finnes, men deretter om lytterne opplever innholdet som relevant for seg. Jeg vil tro at i deres tilfelle så handler det mest om at fysioterapeuter må høre om at den finnes, og så at innholdet tilbyr noe de ikke allerede kan eller vet, noe som kan berike dem og gi opplevelsen av å ha lært eller opplevd noe, sier Eide.

Her kan du høre de fire episodene av Fysioterapeutens podkast:

Pilotepisode

Episode 1 – Myter og sannheter

Episode 2 – Replikasjonskrisen

Episode 3 – På skuldrene til pionerene

Powered by Labrador CMS